26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
30 oktober 2021
De Vlaamse overheid en Zeppe & Zikki (de centrale figuren in preventiecampagnes en tv-programma’s van DPG Media voor meer verkeersveiligheid) slaan de handen in elkaar voor meer zichtbaarheid in het verkeer en lanceren samen de campagne #iedereenfluo. “Zichtbaarheid redt mensenlevens. Het gaat écht om zien en gezien worden in het verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Binnen het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan zetten we dan ook sterk in op zichtbaarheid bij alle weggebruikers. Fluo dragen in het verkeer zorgt ervoor dat de zichtbaarheid voor aankomend verkeer in het donker maar liefst verdrievoudigt en reikt tot op 150 meter. Zichtbaarheid en gezien worden, blijft daarmee een zeer belangrijke factor om ongevallen te vermijden. Want zelfs in een atypisch mobiliteitsjaar vielen er in Vlaanderen in 2020 nog 11 voetgangersdoden en 12 fietsdoden in het donker te betreuren.” De aftrap van deze nieuwe sensibiliseringscampagne werd gegeven in Dilsen-Stokkem bij jeugdbeweging KSA Stokkem.
We naderen de maanden waarin de dagen het kortst zijn, de ochtendspits nog donker is en de vroege zonsondergang zorgt voor een verminderde zichtbaarheid. Om nogmaals te benadrukken dat zien en gezien worden van levensbelang is in het verkeer, lanceert minister Peeters samen met de verkeershelden Zeppe & Zikki de campagne #iedereenfluo.
“Opvallen is voor velen een dagelijkse bezigheid: via sociale media, op school of bij vrienden. Maar val jij ook genoeg op in het verkeer? Het dragen van fluo of opvallende kleren redt wel degelijk levens. Wanneer je fluo draagt in het verkeer, met reflecterende stroken, zorgt dit ervoor dat de zichtbaarheid voor aankomend verkeer in het donker maar liefst verdrievoudigd wordt en reikt tot op 150 meter”, zegt minister Peeters. “Wanneer je donker gekleed bent, bedraagt die afstand slechts 20 meter, met licht gekleurde kleding ongeveer 50 meter. Fluohesje zorgen voor meer zichtbaarheid op grote afstand, zodat automobilisten hun gedrag kunnen aanpassen en ongevallen vermeden worden.”
De positieve campagne richt zich tot voetgangers en fietsers met de oproep om zich zo zichtbaar mogelijk te kleden in het verkeer. Minister Peeters roept fietsers ook op om de (deel-)fiets voor gebruik te controleren op werkende lichten.
“Het is zo belangrijk voor je eigen veiligheid dat je vanop afstand goed zichtbaar bent in het verkeer en zeker als het donker is. De investering in kwaliteitsvolle fietsverlichting is het meer dan waard”, aldus Lydia Peeters. “Daarnaast ook een duidelijke oproep aan bestuurders van gemotoriseerd verkeer om in deze periode extra waakzaam te zijn voor de actieve weggebruikers. Nog meer dan anders is het belangrijk om je snelheid aan te passen aan de moeilijkere rijomstandigheden en om je zeker niet te laten afleiden door andere factoren.”
Uit de ongevallencijfers kunnen we vaststellen dat er een piek is bij het aantal verkeersslachtoffers tijdens de ochtend- en avondspits in de late herfst of de vroege winter. Zelfs in een atypisch mobiliteitsjaar ten gevolge van Covid-19 vielen er in Vlaanderen in 2020 nog 11 voetgangersdoden en 12 fietsdoden in het donker te betreuren.
Meer dan 1 op 4 voetgangersslachtoffers valt in het donker. Dit aandeel blijft stabiel ondanks het afgelopen coronajaar met o.a. sluiting van scholen en horeca, lockdown en de avondklok. In de ongevallencijfers zien we dat de ernst van de voetgangersslachtoffers hoger is bij duisternis. 30% van het aantal zwaargewonden en doden bij voetgangers in 2020 vond plaats in het donker (d.w.z. bij dageraad-schemering of nacht).
Het aandeel fietsslachtoffers in het donker (bij dageraad-schemering of nacht) voor het jaar 2020 bedroeg 16%. 14% van het aantal zwaargewonden en doden bij fietsers in 2020 vond plaats in het donker. Dit wil zeggen dat dat meer dan 1 op 8 zwaargewonden en doden bij fietsers in het donker vallen.
Wiehoo...#iedereenfluo. Het is een bewuste keuze van de Vlaamse overheid om de samenwerking met Zeppe & Zikki verder te zetten. Zo werd in het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan opgenomen om extra sensibiliseringsacties uit te werken voor specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jongeren, meer onervaren weggebruikers dus. De twee figuren zijn uitgegroeid tot dé bekendste verkeersveiligheidsfiguren van Vlaanderen. Het duo bestaande uit een zebra en een schildpad, zijn de centrale figuren in preventiecampagnes en tv-programma’s van DPG Media voor meer verkeersveiligheid. Deze zijn te zien bij VTM kids en VTM GO. Ze willen de jeugd bewust maken van de gevaren in het verkeer en hen aansporen om zich veilig te verplaatsen. De komende maanden zullen Zeppe & Zikki met hun fluocampagne te zien zijn op affiches langs de gewestwegen, in kranten, op tv en te horen op de radio.
Winok Oplinus, CSR Manager bij DPG Media: “Zeppe & Zikki slagen er dankzij hun humoristische aanpak in om verkeersveiligheid op een aantrekkelijke manier over te brengen bij jong en oud. Onze verkeershelden zijn dan ook helemaal klaar om via een uitgebreide mediacampagne iedereen in Vlaanderen aan te zetten om zichzelf meer zichtbaar te maken in het verkeer."
Om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken en zoveel mogelijk leeftijdscategorieën te vatten, lopen er naast de zichtbaarheidscampagne met Zeppe & Zikki in november ook nog andere projecten met steun van de Vlaamse overheid. Zoals het verkeersproject ‘Helm Op Fluo Top’ van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Basisscholen kunnen hiermee hun leerlingen stimuleren om ook tijdens de donkere maanden te voet of met de fiets naar school te komen. Ook de jaarlijkse FLUODAG van XIU vzw staat gepland op dinsdag 16 november. Een actie om de zichtbaarheid van fietsende tieners in het donker te stimuleren.