26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
1 juni 2021
De Lijn krijgt er 200 elektrische bussen bij. Dat werd beslist op de Raad van Bestuur. Met een eerste golf van 60 e-bussen, die in de tweede helft van 2022 in de vloot zullen komen, wil De Lijn voldoende kennis en ervaring opdoen om in een volgende fase verder te kunnen uitbreiden met minstens 140 e-bussen. “De inzet van e-bussen betekent voor De Lijn een nieuwe grote stap naar de vergroening en modernisering van de vloot, met als doel de luchtkwaliteit in Vlaanderen en de reiservaring van de klant te verbeteren”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.
Sinds 2019 koopt De Lijn uitsluitend bussen aan met alternatieve aandrijving. Tot nu toe ging dat om hybride en e-hybride bussen die uitgerust zijn met de recentste filtertechnologie. “Met deze laatste aanbesteding gaan we nog een stap verder: e-bussen die dankzij de batterijtechnologie volledig emissievrij rijden”, aldus minister Peeters. “De eerste 60 e-bussen komen in de vloot in het najaar van 2022. Op deze wijze is er voldoende tijd om de chauffeurs in de deelnemende stelplaatsen (Genk-Winterslag, Destelbergen bij Gent en Kortrijk) op te leiden. De volledige aanbesteding (200 bussen) bevindt zich in een prijsvork van 110 tot 130 miljoen euro.”
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit: “Om de klimaatdoelstellingen waar te maken, moeten we in Vlaanderen volop de kaart van duurzame verplaatsingen trekken. We moeten werk maken van een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker vervoersysteem. De vergroening van de vloot van De Lijn, met in eerste instantie een focus op de stadskernen, draagt bij tot deze doelstelling. Deze vergroeningsdoelstelling werd verankerd in het Vlaams Regeerakkoord én in de beheersovereenkomst van De Lijn. Niet alleen zorgen deze e-bussen ervoor dat er geen stikstof of fijn stof uitgestoten wordt – wat de luchtkwaliteit ten goede komt - maar het wegnemen van de dieselmotor zorgt er ook voor dat deze bussen haast geruisloos door de stadskern en het stedelijk gebied rijden.”
Ann Schoubs, Directeur-generaal van De Lijn: “De Lijn is vastberaden om tegen 2035 de volledige vloot emissievrij te maken. Deze eerste aanbesteding van e-bussen zal niet alleen een mooie bijdrage maken aan een beter milieu. Ze is ook een belangrijke mijlpaal in de omvorming van De Lijn tot een meer performante openbare vervoerder die nog beter kan inspelen op de noden en verwachtingen van de reiziger.”
Concreet wil De Lijn 60 standaard e-bussen (met een lengte van 12 m) bestellen bij twee leveranciers. Deze e-bussen moeten minstens 220 km kunnen afleggen zonder onderweg bij te laden. Op dit moment bestaan er al verschillende modellen van e-bussen die een autonomie van 300 km en meer halen. Bij het opstellen van de bestekken is ruime aandacht besteed aan klantvriendelijkheid, waarbij De Lijn veel suggesties van reizigersorganisaties heeft meegenomen in het bestek. Het interieur zal dankzij zijn vloer met warme houtlook en ingelegde iconen, LED-verlichting en zetelbekleding in gerecycleerd imitatieleder een uitnodigend karakter hebben. “Daarnaast moeten de e-bussen beschikken over een elektrische oprijplaat voor reizigers met rolstoel of kinderwagen”, aldus minister Peeters. “Toegankelijkheid staat centraal in mijn beleid.”
De aanbesteding wordt eerstdaags gepubliceerd op het Europees digitaal platform. Kandidaten kunnen hun dossier indienen tot uiterlijk 3 maanden na publicatie. De aanbesteding volgt de regelgeving van openbare procedures.