26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
10 november 2021
Vandaag gaat in Limburg MIA of ‘Mobiliteit Innovatief Aanpakken’ officieel van start op het terrein. MIA is de nieuwe Vlaamse bestuurlijke aanpak die werk maakt van meer verkeersveiligheid door minder regels, meer efficiëntie en een betere samenwerking. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met MIA wil ik o.a. zorgen voor een vereenvoudiging van ingewikkelde procedures en komaf maken met dienstorders die, in het belang van de verkeersveiligheid, de aanpak en uitvoering van kleine infrastructurele werken of quick-wins (te) vaak verhinderen. Eind juni 2021 werd de samenwerking tussen de verschillende partners officieel bevestigd en vandaag start de eerste werf in Herk-de-Stad. Later dit jaar en in 2022 starten nog 50 andere MIA-werven verspreid over Limburg. “Voor mij is het streven naar nul verkeersslachtoffers een dagelijkse doelstelling. Nu de cijfers stagneren, is een innovatieve aanpak een absolute noodzaak.”
Vandaag start de eerste werf op het terrein in Herk-De-Stad. Eikenaar NV Wegenbouw zal hier op de N2 (Ursulinnenstraat) de afslagstrook verlengen. De ingreep is nodig om de verkeersafwikkeling en veiligheid op het kruispunt te verbeteren. Er volgen snel ook werven in Genk (N702 Taunusweg), Zutendaal (N77), Diepenbeek (E313 4 bruggen) en Dilsen-Stokkem (N78) uitgevoerd door verschillende Limburgse aannemers.
“In totaal zullen er in Limburg op 50 locaties werken worden uitgevoerd. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt samen met Confederatie Bouw Limburg om enerzijds gekende verkeersonveilige punten aan te pakken, anderzijds om te leren hoe dat sneller en beter kan”, duidt minister Peeters.
Het zijn experimenten met een laagdrempelige aanpak waarbij ook (kleine) lokale wegenbouwers en studiebureaus opgeleid en begeleid worden door Confederatie Bouw Limburg. Ze werken samen een concreet uitvoeringsvoorstel uit op basis van een conceptoplossing.
Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder – directeur van Confederatie Bouw Limburg: “Confederatie Bouw Limburg en VlaWeBo Limburg streven samen naar oplossingen die voor iedere partij, zowel voor de burger, de ondernemer en de aanbesteder werken en zo tot een win-win model te komen. Vanaf de eerste schop in de grond gaan we samen via moderne technieken de werken analyseren om te kunnen optimaliseren. Op lange termijn willen we onze bedrijven innovatiever, performanter en rendabeler maken zodanig dat onze Limburgse wegenbouweconomie structureel beter en performanter wordt.”
Daarnaast wordt er ook geëxperimenteerd met proactieve detectie van verkeersonveilige punten, dat betekent dat risico’s worden opgespoord nog voor er slachtoffers vallen. Deze werken worden gecoördineerd door het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt.
“We moeten uiteraard gevaarlijke punten aanpakken maar we moeten vooral voorkomen dat ze zich vormen”, aldus minister Peeters. “Op deze locaties zullen risico’s worden opgespoord. Het doel is het ontwikkelen van een methodologie en die dan ook verder uitrollen over heel Vlaanderen.”
Binnen MIA is er ook een platform met burgerparticipatie rond verkeersveiligheid vervat waaraan lokale besturen meewerken o.a. Hamont-Achel, Tessenderlo en Lummen. Daarnaast werken we aan proactieve verkeersveiligheidsevaluatie o.b.v. conflictobservatie met camera’s op 5 verschillende locaties in Lummen, Lanaken, Maasmechelen, Pelt en Hasselt. Tot slot brengen we ook verkeersonveilige situaties in kaart m.b.v. drones op 3 locaties in Beringen, Lanaken en Dilsen-Stokkem. Midden november hangt de eerste drone in de lucht voor beeldopnames.
Waarom deze trendbreuk? Uit een dubbele consultatieronde via verkeersveiligheidstafels met lokale besturen en politiezones bleek dat er aan initiatief en goede wil geen gebrek is, maar dat een veelvoud aan regeltjes, dienstorders en ingewikkelde en tijdrovende procedures een efficiënte aanpak van kleine infrastructuurwerken verhinderen.
Met MIA als beleidsvisie in haar nieuw Verkeersveiligheidsplan, wil minister Peeters voor een nieuwe dynamiek zorgen op het vlak van verkeersveiligheid. De kernwoorden van MIA zijn: sneller, samen en alert. De focus ligt op eenvoud (minder regels), versnelde output, efficiëntie, inspraak, maatwerk, slimme toepassingen, evaluatie en bijsturing.
“We weten intussen waar de gevaarlijke kruispunten of de onveilige fietspaden liggen. Het is nu een kwestie van deze aan te pakken”, zegt Peeters.
Lydia Peeters hecht zeer veel belang aan de mening van de verschillende stakeholders om haar verkeersveiligheidsbeleid op af te stemmen. De afgelopen weken ging ze niet alleen in overleg met het brede middenveld, maar ook met zeer specifieke doelgroepen, zoals vertegenwoordigers van het jeugd- en kinderrechtenbeleid, doof Vlaanderen en blindenzorg kwamen op de koffie.
“Met de integratie van de kindnorm en de safe system benadering in ons verkeersveiligheidsplan, waarmee we ook de meer kwetsbare verkeersdeelnemers willen beschermen, is hun mening voor mij immers heel belangrijk. We hebben geen plan gemaakt om in de kast te laten liggen. De operationalisering is volop aan de gang en ik wil snel resultaten zien op het terrein. De kleine infrastructurele werken die we via MIA realiseren is hiervan een schoolvoorbeeld”, besluit minister Peeters.
Meer informatie over MIA vindt u op www.vlaanderen.be/mia
Gemeente | Locatie | Locatie | Omschrijving probleem |
Herk-de-Stad | N2 | Kilometerpunt (kmpt) 59 | Verlengen voorsorteerstrook N2 naar Urselinnenstraat |
Genk | N702 | Kmpt 12.620 | Verzakking Inspectieputten en gevorderde sleet aan rondpunt en aansluitingen rondpunt - te vernieuwen; fietsoversteken meenemen ter verbetering |
Zutendaal | N77 | Tussen kmpt 4.550 en 4.7 | Waterstagnatie op het fietspad wegwerken |
Diepenbeek | E313 | Aanpak wegdek en aanliggende fietspaden | |
Dilsen-Stokkem | N78 | Kruisveldstraat | Oversteek FOP breder maken |
Diepenbeek | N702 | Kmpt 6.600 | Herasfalteren van op- en afritten Havenlaan |
Genk | E314/ N744 | Aanpak voetpaden | |
Genk | N750 X N075 | Structurele aanpak wateroverlast | |
Hasselt | N2 | Diestersteenweg x Oudestraat kmpt 63.250 EN Diestersteenweg x Vanveldekelaan kmpt 64.090 | Aanpak oversteek voor voetgangers en fietsers |
As | N73 | Ziepstraat | Aanleg veilige oversteekplaats |
As | N730 | N723 | Verbetering afwikkeling van kruispunt |
Lanaken | N077 | Fietspad uitbreiden naar een dubbelrichtingsfietspad | |
Lanaken | N078 | van kmpt 6.4 tot 6.9 | Wegwerken van spoorvorming |
Lanaken | N77b | Nieuwe anti-sliplaag fietsbrug aanbrengen & verkeerslichten aan kruispunt uitvoeren conform PCV | |
Maasmechelen | N763 | Kmpt 0.3 | Uitwerking veilige oplossing voor menroute, fietsers en wandelaars. |
Peer | N73 | Kmpt 23.605 | De overgang in de rijweg van betonnen wegvak naar asfalt wegwerken |
Beringen | N29 | Plantvakken maken rond vrijstaande verlichtingspalen in middenberm en ontsluiting parking de Wissel wijzigen | |
Beringen | N72 | Kmpt 18.8 | Wegaansluiting Schansvijverstraat loodrecht maken en ontdubbeling wegwerken zodat inrijsnelheid vanuit Leopoldsburg verlaagt. |
Halen | N2 | Kmpt 53.0 - 52.9 | Aanpassen/verbreden van fietspad rond rotonde ten behoeve van dubbelrichtingsfietspad |
Ham | N110 | Meerhoutstraat | Damplanken heien om wegzakken talud tegen te gaan |
Hamont Achel/Lummen/Diest | N71 N717 N725 |
| Anti-sliplaag aanbrengen op houten fietsbruggen |
Hechtel-Eksel | N715 | Kmpt 25.400-25.600 | Fietspad veiliger maken ter hoogte van inritten autokeuring |
Hechtel-Eksel | N74/ N749 | N740221/N740261 | Amfibieëntunnel realiseren in afrit en oprit om paddenoverzet te realiseren |
Herk-de-Stad | N2 | Kmpt 56.05 | Winningweg wordt toegankelijke ontsluiting voor actieve weggebruikers, wegaansluiting wegwerken |
Heusden-Zolder | E314 | Slemlaag fietspaden vernieuwen | |
Heusden-Zolder | E314 | Weyerman | Voetpad herstellen en vervangen door asfalt. |
Houthalen-Helchteren | N719 | De Ramp | Wegaansluiting maken tot loutere ontsluiting voor actieve weggebruikers |
Leopoldsburg | N72 | Kmpt 20.6 | Verharde berm achter voetpad vergroenen om wildparkeren te vermijden tijdens schooluren en het voetpad veiliger te maken. |
Leopoldsburg | N746 | Kmpt 2.3-2.433 | Middenberm verwijderen wegens verlaging van snelheidsregime |
Lommel | N746 | Kattenbos 106 binnenbocht | Bijkomende greppel realiseren naast fietspad om waterstagnatie op te lossen |
Lummen | N717 | Schulensebaan kmpt 17.7 | Fietsoversteekplaats realiseren |
Lummen | N717 | Ringlaan | Verwijderen aansluiting Schomsstraat ter hoogte van oprit naar E314 |
Pelt | N712 | Heerstraat kmpt 21.244 | Voetpad wijzigen naar gemengd voet/fietspad tussen Boseind en oude Kerkhofstraat |
Alken | N80 | Thv kmpt 7.250 | Verlengen van afslagstroken naar Vliegstraat en Langveldstraat |
Bilzen | N745 | Thv kmpt 4.1 en 50 | Verzakking herstellen in rijweg en fietspad |
Borgloon | N79 | Doorstromingsknelpunt op T-kruispunt komende van Borgloon centrum richting Tongeren wegwerken | |
Borgloon (Gotem) | N79 | Tussen kmpt 8.5 en 8.6 | Spoorvorming in rijweg en waterstagnatie op fietspad achter bushalte wegwerken |
Borgloon (Rijkel) | N79 | Tussen kmpt 4.950 en 5.200 | Spoorvorming in rijweg wegwerken |
Heers | N743 | Kmpt 1.2+50 en 1.3-25 | Anti-sliplaag fietsbruggen vernieuwen |
Heers | N743 |
| Greppel maken om wateroverlast tegen te gaan |
Herstappe | N614 | Dorpsstraat | Realiseren van dubbelrichtingsoversteek aan zuidkant |
Hoeselt | N730 | Hernerweg | Kleine ingrepen ter verbetering van de oversteekbaarheid van voetganger en fietser. |
Sint-Truiden | N3 | Tussen kmpt 58.3 en 69.8 | Lokaal vervangen van gebroken en verzakte betonplaten. |
Sint-Truiden | N80 | Tussen kmpt 17.3 en 17.7 | Verzakte klinkers van fietspaden en verslechterde asfalt van zijstraten (incl aanliggende fietspad) vernieuwen |
Sint-Truiden/ Borgloon/ Tongeren | N79 | Tussen kmpt 0 en 19.9 | Funderingsproblemen wegwerken |
Tongeren | N20 | Tussen kmpt 17.400 en 17.500 links | Talud herstellen in rijweg en aanliggend fietspad |
Tongeren | N758 | Kruispunt Lindebornstraat en Gerestraat | Aanpassen boordstenen thv de aansluitingen van de Lindebornstraat en Gerestraat op de N758 in functie van fietsers |
Voeren | N627 | Aanpassen kruispunt |