Nieuws

11 september 2024

Minister Peeters: “Participatie is de fundering van de definitieve herinrichting van Turnhoutsebaan”

Drie jaar geleden lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters een plan om de Turnhoutsebaan op korte termijn om te vormen tot een meer leefbare en verkeersveilige verkeersader. Net als in haar Verkeersveiligheidsplan staat ook de actieve weggebruiker centraal bij de herinrichting van Turnhoutsebaan. Zo werd er in eerste instantie beslist om van de gewestweg een fietsstraat te maken en zo de fietsers letterlijk voorop te stellen. De tijdelijke inrichting is slechts een tussenstap in afwachting van de definitieve herinrichting. Dat laatste krijgt stilaan vorm en kan volgens minister Peeters enkel slagen als het door alle actoren wordt gedragen.

“Brede participatie is cruciaal bij grote infrastructuur- en mobiliteitsprojecten. Zeker in een stedelijke en complexe maar vooral ruimtelijk beperkte omgeving als de Turnhoutsebaan is het ondenkbaar om zonder participatie van alle stakeholders aan de slag te gaan. De eerdere beslissing, om van de gewestweg een fietsstraat te maken, kwam er na verschillende gesprekken met de actiegroep ‘Pak ze aan, de Turnhoutsebaan’. Ook voor de verdere herinrichting kijken we naar een doorgedreven participatieve aanpak, en dat vergt tijd. Voor mij is de stem van de handelaars en de actieve weggebruikers uit de buurt doorslaggevend in dit debat. Uiteindelijk zorgt participatie en inspraak voor een gedragen ontwerp en dat zal de eigenlijke herinrichting vlotter laat verlopen”, aldus minister Peeters.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en water-link (i.s.m. Aquafin) zullen de Turnhoutsebaan (N12) in Borgerhout, tussen de Kerkstraat en de Noordersingel (R10), van gevel tot gevel herinrichten. Er werd hiervoor in het voorjaar van 2023, op vraag van Vlaamse minister Lydia Peeters, een projectteam aangesteld om samen met de bewoners, de handelaars en de gebruikers van de straat tot een sterk gedragen ontwerp te komen. Alle belanghebbenden en geïnteresseerden worden betrokken via een co-creatief ontwerptraject.

Daarnaast werkt De Lijn momenteel ook aan de opening van de premetrotunnel en –stations in Antwerpen. Naast de stations Willibrordus en Stuivenberg staat ook de afwerking en ingebruikname van het station Drink onder de Turnhoutsebaan op de planning.

“We willen de mobiliteit en de leefbaarheid van de Turnhoutsebaan sterk verbeteren en volwaardige voorzieningen aanbieden voor álle weggebruikers. Concreet gaat het over een traject van ongeveer 1,2 kilometer tussen de kruispunten van de Kerkstraat en de Noordersingel (R10)”, vertelt minister Peeters. “De studie focust ook sterk op het creëren van meer ruimte voor mensen, groen en recreatie. Zo wil het projectteam ervoor zorgen dat de Turnhoutsebaan opnieuw de bruisende ontmoetingsplek wordt die ze ooit was.”

Op woensdag 25 september organiseert het studieteam een volgend publieksmoment. Hier worden de eerste resultaten en tussentijdse bevindingen met het grotere publiek gedeeld en afgetoetst.

Verdere stappen

Het participatieve studietraject heeft als doel een gedragen voorontwerp op tafel te leggen tegen het voorjaar van 2025. Doorheen de studie heeft AWV de ontwerpvoorstellen regelmatig teruggekoppeld om ze daarna verder te verfijnen. Dat gebeurde op basis van brede publieksmomenten, maar ook door middel van interviews, werkbanken met experten en werkateliers met geëngageerde buurtbewoners en gebruikers van de Turnhoutsebaan.

“Zodra het voorontwerp is afgeklopt, wordt in het vervolgtraject een dossier voor de aanvraag van een omgevingsvergunning opgemaakt en volgt de uitwerking van een finaal ontwerp en een aanbestedingsdossier”, besluit minister Peeters.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief