26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
30 mei 2021
Op zaterdag 29 mei 2021 opent Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters samen met burgemeester Raf Terwingen en schepen van Mobiliteit Marleen Kortleven het eerste Limburgse Hoppinpunt in Maasmechelen. Hoppinpunten zijn vervoerknooppunten waar verschillende vervoersmiddelen zoals bussen, (deel)fietsen en taxi’s samenkomen en makkelijk gecombineerd kunnen worden. Er zullen ook vaak parkeerplaatsen en laadpalen aanwezig zijn. “Maasmechelen neemt hier het voortouw in Limburg”, aldus minister Lydia Peeters. “In onze provincie zijn er al meer dan 260 locaties voor Hoppinpunten vastgelegd. Ik roep de lokale besturen op om, net zoals ze in Maasmechelen doen, werk te maken van een snelle uitrol.”
De filosofie achter het nieuwe Vlaamse mobiliteitsmerk Hoppin is eenvoudig: het merk is herkenbaar, uitnodigend, springt in het oog en bundelt alle beschikbare mobiliteitsoplossingen onder één noemer. Hoppinpunten brengen zo veel mogelijk vervoersmiddelen samen op dezelfde locatie.
“Zo zal je bijvoorbeeld met de auto of fiets naar de bushalte rijden en na de busrit de laatste kilometer(s) afleggen met een deelfiets of deelstep”, zegt Lydia Peeters. “Reizigers kunnen hier bijvoorbeeld deelsystemen zoals deelauto’s of deelfietsen terugvinden maar ook een pakjesautomaat, parkeerplaatsen, laadpalen en zoveel meer. Hoppinpunten worden de ideale knooppunten om van het ene op het andere vervoersmiddel over te stappen.”
Het eerste Limburgse Hoppinpunt is gelegen op het Gemeenteplein in Maasmechelen, in de nabijheid van verschillende bushaltes en bestaat uit:
Op termijn staat een tweede Hoppinpunt gepland aan Visit Maasmechelen
(Maasmechelen Village – Terhills).
Burgemeester Raf Terwingen en schepen van mobiliteit Marleen Kortleven reageren alvast tevreden met het eerste Limburgse Hoppinpunt in Maasmechelen:
“De gemeente Maasmechelen is in beweging, ook op het gebied van mobiliteit. We zijn dan ook blij dat we van Vlaanderen de mogelijkheid krijgen om het voortouw te nemen in het voeren van een modern mobiliteitsbeleid, waarin verschillende vormen van mobiliteit op een efficiënte wijze zullen gecombineerd kunnen worden. Ook op mobiliteitsvlak neemt Maasmechelen dus haar rol op als Hoofdstad van het Maasland!”
De introductie van Hoppinpunten maakt deel uit van de Vlaamse mobiliteitsvisie basisbereikbaarheid. Vlaanderen versterkt de komende jaren het aanbod van openbaar vervoer op de drukste lijnen en bouwt het aanbod af op die plaatsen waar de nood aan openbaar vervoer kleiner is. Op die manier zet Vlaanderen de beschikbare middelen voor openbaar vervoer optimaal in. Die mobiliteitsknooppunten brengen verschillende vervoersopties – gaande van tram, bus, fiets, parking en deelmobiliteit – bij elkaar en maken het voor reizigers eenvoudiger dan ooit om die met elkaar te combineren. Minister Lydia Peeters maakte meer dan 100 miljoen euro vrij om deze legislatuur zo’n 1.000 Hoppinpunten in Vlaanderen in te richten. Daarnaast investeert de minister tijdens deze legislatuur meer dan 31 miljoen euro extra in vervoer op maat, verspreid over de 15 Vlaamse vervoerregio’s.