26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
29 juni 2021
“Onoplettendheid grootste oorzaak van ongevallen bij wegenwerken”
“Hoewel wegenwerken zorgen voor betere wegen brengen ze ook risico’s met zich mee. In 2019 noteerden we 7 dodelijke en 454 letselongevallen bij wegenwerken in Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Onoplettendheid is daarbij de grootste oorzaak, gevolgd door onaangepaste snelheid.”Recente cijfers van Vias tonen aan dat 2 op de 3 Belgen ‘vergeet’ te vertragen bij wegenwerken. Daarom lanceert minister Peeters een nieuwe campagne langs de Vlaamse wegen die weggebruikers oproept extra aandachtig te zijn in de buurt van wegenwerken.
6 verschillende affiches in de typische kleuren van werfborden worden afwisselend langs de snelweg aangebracht. “De boodschap is kort en krachtig: Graag traag, ogen op de weg”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Deze geheugensteuntjes zijn geen overbodige luxe, want in 2019 hebben we 7 dodelijke en 454 letselongevallen bij wegenwerken genoteerd. Verkeersveiligheid is mijn absolute topprioriteit en elk (dodelijk) ongeval is er een te veel. Spijtig genoeg zijn er nog heel wat bestuurders die geen oog hebben voor de voorsignalisatie.”
De zes gebruikte slogans die de weggebruikers oproepen om zich bij de les te houden zijn:
Vlaams minister Lydia Peeters benadrukt dat er op dit moment al heel wat inspanningen worden geleverd om de veiligheid op en rond werven te verzekeren. Alle betrokken partijen, waaronder AWV en de wegpolitie, kijken samen welke maatregelen getroffen moeten worden om de werf te beveiligen, zowel voor de arbeiders die aan het werk zijn in de werfzone als voor de weggebruikers die zich langs de werf moeten begeven.
Zo worden werven steeds tijdig aangekondigd via de dynamische verkeersborden, vaste borden en indien nodig digitale tekstkarren. Daarnaast neemt AWV steeds verkeers- en snelheidsremmende maatregelen zoals het verlagen van de maximale snelheid, asverschuivingen, smallere rijstroken,....Voor de beveiliging van werfsituaties wordt er ook gewerkt met handhavingsmiddelen: opstellen van de ‘superflitser’, een semi-mobiele snelheidscamera, mobiele trajectcontrole of worden er bemande controles door de politie uitgevoerd.
“Elke werf is anders en maatwerk op vlak van beveiliging is steeds aangewezen”, aldus minister Peeters. “Maar uiteindelijk is het nog steeds de weggebruiker zelf die achter het stuur zit en de nodige alertheid op het verkeer en de signalisatie dient te hebben om zijn rijsnelheid en rijstijl aan te passen aan de omstandigheden. Het afgelopen jaar waren er te veel dodelijke ongevallen in de buurt van wegenwerken, daarom dat ik eerder ook al aankondigde dat ik investeer in bijkomende mobiele snelheidscontroles. Bij het terugdringen van het aantal ongevallen ga ik echter voor een totaalaanpak en wil ik met deze campagne alle bestuurders nog eens wijzen op de verantwoordelijkheid die ze hebben voor zichzelf, voor de wegenwerkers en voor andere bestuurders.”
Het Agentschap Wegen en Verkeer brengt de affiches vanaf eind juni aan langs de snelwegen. Ze zullen één maand blijven hangen. Gelijktijdig wordt hierover ook een campagne op sociale media gevoerd.