26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
12 februari 2021
De Stad Antwerpen en de Stad Brugge zijn tot een akkoord gekomen om hun respectievelijke havens te laten samengaan. Dit is het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat naar verwachting een jaar in beslag zal nemen. Daarna zullen de havens verdergaan onder de naam 'Port of Antwerp-Bruges'. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd.
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt een belangrijke duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
Port of Antwerp-Bruges combineert het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
Door hun krachten te bundelen zullen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst. Deze weerbaarheid is essentieel voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
De Vlaamse regering dringt al langer aan op een fusie van de beide havens. Dat de kogel nu door de kerk is, stemt minister-president Jan Jambon erg tevreden. "Onze havens zijn onze belangrijkste economische motoren. Zij zorgen voor welvaart en dus ook voor het welzijn van de Vlamingen", zegt Jambon in een videoboodschap met beelden van de beide havens. Dat de beide havens de krachten nu bundelen, kan volgens Jambon een belangrijke economische hefboom zijn, ook in het buitenland. "Brugge en Antwerpen zijn zeer sterke merken. Het samengaan van de beide havens zal stevig bijdragen tot het herstel van de Vlaamse economie. Dat spoort perfect met de doelstellingen in ons actieplan 'Vlaamse veerkracht' dat inzet op duurzaamheid, innovatie en digitale transitie".
Ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters juicht het samengaan van de havens toe. "Transport en logistiek vormen het hart en de bloedvaten van een gezonde economie. De eenmaking vormt een grote stap in de verdere groei van twee belangrijke toegangspoorten tot Vlaanderen", zegt Peeters.
De havens spelen volgens de Open Vld-minister ook een belangrijke rol in de modal shift naar een duurzamer goederenverkeer. "Die shift vraagt samenwerking. Al decennia wordt gesproken over samenwerking tussen de Vlaamse havens. Als Vlaams minister van Mobiliteit & Openbare Werken ben ik dan ook trots om te zien dat nu ook de havens van Zeebrugge en Antwerpen hebben beslist om deze koers samen te varen."