26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
26 september 2024
De baggerwerken in het IJzerbekken zijn van start gegaan op het terrein. De voorbije maanden vonden voorbereidingen plaats zoals onderzoeken naar eventueel aanwezige munitie en peilingen van de diepte bij aanvang. Na deze werken zal de vaartgeul in het Lo-kanaal opnieuw 2,20 meter diep zijn. Dat is gunstig voor de waterafvoer en de scheepvaart. De eerste baggerwerken starten in Veurne. Vanaf november wordt bijkomend vanaf Fintele gewerkt.
De onderhoudsbaggerwerken in het IJzerbekken vinden de volgende maanden plaats op verschillende waterlopen in de Westhoek. Op de IJzer en op het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke worden lokale ondieptes weggewerkt, op basis van recente peilgegevens die de volledige waterwegen in kaart brengen. Deze drempels of ondieptes onder water die de waterafvoer kunnen vertragen of de scheepvaart hinderen, worden door middel van slibslepen afgevlakt. Het slib dat zich op een plaats opstapelt, wordt versleept naar een plek met een grotere diepte, want de bodem van IJzer is op diverse plaatsen ook weggespoeld en dieper dan normaal.
Op het Lo-kanaal van Fintele tot in Veurne halen kranen op drijvende pontons het overtollige slib boven en dumpen het in bulkschepen die het afvoeren. Naar schatting moet 60.000 kubieke meter slib worden gebaggerd. Het 14-kilometer lange Lo-kanaal zal na de werken opnieuw over een vaargeul van gemiddeld 6 meter breed en 2,20 meter diep beschikken. De afvoer van alle slib zal per schip gebeuren.
De baggerwerken op het water worden waar mogelijk gecombineerd met (groen)werken op en langs de oevers, door een afzonderlijke aannemer uit te voeren in opdracht van De Vlaamse Waterweg, maar in de tijd gelijklopend met deze slibruimingen op het water.
Alle baggerwerken in de Westhoek zullen worden uitgevoerd door het consortium Ghent Dredging-DEME. Voor het verwijderen van de plaatsen waar zich conventionele of toxische munitie bevindt, doet het consortium beroep op de expertise van Aannemingen Braet nv. Tijdens de baggerwerken is er een permanente opvolging van een explosievendeskundige noodzakelijk.
De kosten voor deze eerste fase van de baggerwerken op het Lo-kanaal worden op 7,25 miljoen euro geraamd. Navolgend staan ook de andere kanalen in de Westhoek op de planning. Hiervoor zijn de voorbereidende studies van bodemanalyses en explosieven onderzoeken al opgestart.
De uitvoering van de baggerwerken is onderhevig aan de weersomstandigheden, de opsporing en vondsten van oude oorlogsmunitie, en de capaciteit in de planning om het gebaggerde slib te kunnen afvoeren en verwerken. Bij een gunstig verloop zijn de werken op het Lo-kanaal eind maart afgerond, dus voor de start van het nieuwe pleziervaartseizoen.
Weerbare Westhoek
“De baggerwerken maken deel uit van de korte termijn acties van het actieplan Weerbare Westhoek dat door een taskforce werd opgestart na de watersnood eind 2023. Met het actieplan willen we de Westhoek nog beter wapenen tegen extreme weersfenomenen. Verdere investeringen in waterbeheersing van onze waterlopen zijn komende jaren aan de orde, we moeten leren leven met water maar ook ruimte (terug)geven aan water. Tot slot blijf ik een grote voorstander om in de toekomst een Vlaams Waterzekerheidsfonds op te richten »aldus de uittredende Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
De Vlaamse Waterweg nv heeft een lijst van meer dan 50 werven in het kader van het programma Weerbare Westhoek dat voor meer waterzekerheid in de IJzervallei moet zorgen. Andere acties die De Vlaamse Waterweg nv momenteel uitvoert of waarvan de voorbereiding bijna is afgerond zijn o.a.
Voor deze en tal van nog andere acties, die in 2025 en 2026 zullen plaatsvinden, zijn de studie- en/of vergunningsfases opgestart of is de contractering van aannemers lopende.